Logo of Team Belgium

De Olympische Spelen zijn voor atleten een unieke kans om zich te tonen aan de wereld. Maar de confrontatie met de massaal aanwezige pers kan indruk maken. Een mediatraining in samenwerking met Belga News Agency vormt een extra troef in de optimale voorbereiding op Rio 2016.

Het meest gemediatiseerde sportevenement ter wereld word je niet zomaar. Voor elke atleet zullen in Rio de Janeiro 2 persmensen aanwezig zijn. Dat wil zeggen meer dan 20.000 journalisten, fotografen en technici. Hun uitvalsbasis is het imposante Main Press Centre van meer dan 100.000m². Na elke competitie lopen de atleten door een zogenaamde ‘mixed zone’ waar tv- en radioreporters en journalisten van de schrijvende pers de kans krijgen om reacties te sprokkelen.

Het BOIC organiseert in samenwerking met Belga News Agency mediatrainingen voor atleten en coaches. Chef Sport Philippe De Camps en News Manager Lieven De Maertelaere geven de deelnemers praktische tips om om te gaan met de pers tijdens de Spelen. Via gesimuleerde interviews voor tv en radio wordt de kennis in de praktijk omgezet.

“Ik heb een aantal dingen opgestoken die ik zeker ga meenemen naar de Olympische Spelen,” zegt marathonloopster Els Rens. “Je staat met een stuk meer vertrouwen voor de camera als je deze opleiding hebt gevolgd,” voegt Tille Scheerlinck van de Vlaamse Atletiekliga eraan toe.

“Communicatie is essentieel in de moderne wereld," besluit Jacques Borlée, coach van de 4x400m. "Goede communicatie versterkt het positivisme en is dus een sleutel tot succes."

Wil je meer te weten komen over deze training? Stuur dan een mailtje naar b.roeges@olympic.be.
Ook Sport Vlaanderen organiseert opleidingen voor zijn atleten onder contract.