Logo of Team Belgium

De Nationale Loterij en de gemeenschappen maken aanzienlijke bedragen vrij voor de topsport in ons land, maar de bijkomende financiële steun vanuit de privésector laat het BOIC toe om onze topatleten een extra duwtje in de rug te geven en hen in de best mogelijke omstandigheden naar de Spelen te sturen. Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) neemt dit jaar voor de derde keer op rij deel aan de Team Belgium Run To Tokyo. Een gesprek met VBO-topman, Pieter Timmermans.

Pieter Timmermans: “Deelnemen aan de Team Belgium Run to Tokyo is niet alleen belangrijk voor mij maar voor onze hele organisatie en zijn missie. Als stem van meer dan 50.000 ondernemingen en 40 toonaangevende sectorfederaties in dit land, engageert het VBO zich 24/7 voor een ondernemersvriendelijk klimaat. En zetten we thema’s als werk, jongeren, milieu, sociaal overleg, mobiliteit, energie, handelsrelaties, welzijn … hoog op de maatschappelijke agenda. Sporten is goed voor mens en maatschappij. Een gezonde geest in een gezond lichaam geeft energie en zuurstof. En wie zich goed voelt in zijn vel, straalt dat ook uit naar de collega’s. Sport motiveert ook, verbindt. Het creëert een wij-gevoel waardoor we ook fier kunnen zijn op wat we bereiken, als individu, als team, als bedrijf, als land. Ik zag hoe dat gevoel na elke vorige editie binnen onze eigen organisatie maandenlang bleef nazinderen. Niet meedoen zou een gemiste kans zijn om het energiepeil weer een boost te geven.”

Waarom zouden bedrijven deelnemen aan de Team Belgium Run to Tokyo?

Pieter Timmermans: “Het lijkt misschien ver gezocht, maar hoe beter onze atleten presteren in Tokio, hoe sterker we ons land op de kaart zetten. En dat is goed voor ons imago en indirect ook voor de aantrekkelijkheid van ons land voor bedrijven en investeerders. Kijk naar het effect van de prestaties van de Rode Duivels, de Red Lions, Nina Derwael, de Borlées, Nafissatou Thiam en alle andere toppers. Bedrijven hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Deelnemen aan de Run To Tokyo overstijgt dus het bedrijfsbelang. Je draagt indirect ook bij tot de uitstraling van ons land in de wereld. En dat komt uiteindelijk ook het eigen bedrijf ten goede.”

Is er een parallel te trekken tussen een topatleet en een topbedrijf?

Pieter Timmermans: “Nog niet zo lang geleden hadden we Jacques Borlée (vader en coach van sprintwonders Olivia, Kevin, Jonathan en Dylan) en Eddy Annys (met 2,36 m Belgisch recordhouder hoogspringen en Managing Director Randstad Belgium) als sprekers op de social academy van het VBO. We lieten hen de raakvlakken aftasten tussen sport en overleg. Het werd bij momenten een pittige confrontatie met de tweespalt tussen kunnen en willen. Maar bovenal een heel inspirerende sessie over hoe we dankzij (sociale) dialoog het beste bereiken voor het individu en het hele team of bedrijf. Topatleten en ondernemershebben ontzettend veel gemeen. Ze maken keuzes, nemen risico’s, zijn competitief, vierenoverwinningen of verwerken tegenslagen met slechts één zaak voor ogen: doelgericht vooruit. Bedrijven en atleten hopen, dromen en winnen. Samen naar het podium. Als brede vloot van sectoren met bedrijven die nationaal en internationaal de top ambiëren, gaan we voor ‘excellence’. We willen allemaal de beste zijn in wat we doen. Elk team wil uitmunten in zijn discipline. Volharden om altijd beter te presteren voor zichzelf, de achterban, de sponsors, de supporters, het land. Het VBO wil uitmunten als doorgewinterde belangenverdediger, beslagen sociale partner, solide bruggenbouwer en coördinator, draaischijf voor expertise, kennis en ervaring. Incontournabel voor sectoren, bedrijven, ondernemers … kortom, incontournabel voor alle stakeholders op alle beleidsniveaus.”

Wat was de feedback van de VBO-teams na het evenement in 2018?

Pieter Timmermans: "Het enthousiasme zat er in. Want ook nadien bleven we lopen en sporten over de middag. Kleine groepjes vormden zich en de vurige voorstanders trokken anderen mee over de streep. Het evenement zelf was vooral een prettig samenzijn en een manier om de collega’s ook eens buiten de werkvloer te leren kennen. En er was trots achteraf. Over de individuele prestatie, maar ook als team en over het feit dat we dankzij onze inspanningen – hoe klein ook – hadden bijgedragen tot de prestaties van onze atleten. Dat effect kun je doortrekken tot op bedrijfsniveau. Met onze excellente knowhow en resultaten kunnen we optimisme creëren. De energie van bedrijven en sectoren werkt immers aanstekelijk bij het grote publiek, de media en de overheid. Persoonlijke ambities stimuleren collectieve voordelen en vice versa.”

“Een sterke Belgische vertegenwoordiging op internationale sportevents is een uitstekende zaak voor onze Belgische economie en ons imago. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de verschillende Belgische ondernemingen die projecten binnenhalen n.a.v. belangrijke sportgebeurtenissen zoals bv. Olympische Spelen.”, besluit de VBO-topman.