Logo of Team Belgium

Hét sportief evenement van het jaar speelde zich dit jaar af in Rio, Brazilië. Velen kijken vol verwachting uit naar de Spelen, het meest gemediatiseerde evenement ter wereld en dat vertaalt zich dan ook in indrukwekkende cijfers: meer dan 3 miljard mensen volgden de Spelen op tv en 27,4 miljoen surfers bezochten de website Olympic.org, dubbel zoveel als tijdens de Spelen van Londen in 2012. Net zoals vier jaar geleden, deed het BOIC opnieuw een beroep op Auxipress – the cube om de zichtbaarheid van Team Belgium doorheen verschillende media te analyseren.

Auxipress is marktleider op het vlak van monitoring en analyse van de media-inhoud en the cube, richt zich als onderdeel van Auxipress op de doorgedreven analyse van de verschenen media-inhoud.

De impact voor het BOIC en Team Belgium tijdens de Spelen werd bekeken van 1 juli tot 15 september. Aangezien dezelfde analyse reeds uitgevoerd werd tijdens de Spelen in Londen, was het mogelijk om de resultaten te vergelijken met de voorgaande Spelen. Dankzij Mediascore, een wetenschappelijk instrument om de mediazichtbaarheid te meten, kan het BOIC vandaag in alle transparantie de resultaten van deze evaluatie delen.

Sterke prestaties hebben positief effect op mediazichtbaarheid

Wat opvalt, is de toename van de positieve zichtbaarheid. Team Belgium scoort dit keer 8% positieve zichtbaarheid in de geschreven pers, terwijl deze in Londen nog beperkt bleef tot 4%. Bovendien daalt ook de negatieve zichtbaarheid van 6% naar 4%. De sterke prestaties van de Belgische atleten en de behaalde medailles hebben duidelijk een positief effect op de mediazichtbaarheid voor Team Belgium. Ook het succes van het Rio House in Oostende zorgt voor een positieve noot in de berichtgeving.

De studie van the cube toont aan dat de Nederlandstalige media voor de meeste zichtbaarheid zorgen, maar het is wel de Franstalige pers die het positiefst bericht (10% tegenover 7%). Terwijl het aantal artikels in de geschreven pers 13% lager ligt dan in Londen, kent het online nieuws over Team Belgium wel een sterke toename van maar liefst 32% in vergelijking met vier jaar geleden.

De studie toont aan dat de acties van het BOIC tot succes leiden:

  • Het BOIC stelde voorop om Team Belgium naar voor te schuiven in de communicatie. De analyse bevestigt dat het BOIC hierin is geslaagd. Journalisten nemen deze term steevast over in de verschillende media.
  • De voorstelling van de uiteindelijke selectie voor Rio op 12 juli, zorgde voor niet minder dan 11% van de totale zichtbaarheid.
  • Ook het vertrek van de atleten naar Rio leverde nog eens 10% van de totale zichtbaarheid op voor het BOIC en Team Belgium tijdens de Spelen.

Het BOIC kan aan de hand van deze resultaten de gehanteerde communicatiestrategie verder uitbouwen met het oog op Tokio 2020.


Studie the cube