Logo of Team Belgium

Zoals gebruikelijk maakt het BOIC ook na Rio 2016 een evaluatie op van de voorbereidingen op en de deelname aan de OS. Daar worden de nodige conclusies uitgetrokken die meegenomen worden voor de toekomst en meer specifiek met het oog op de Olympische Spelen van Tokio in 2020 …
Eén van de evaluaties betreft de communicatie en zijn impact op een hele reeks doelgroepen. Meerdere enquêtes zijn aan de gang, alle resultaten zijn nog niet gekend maar we kunnen u toch al een aantal interessante cijfers meegeven.

BOIC-CEO, Philippe Vander Putten : «Het spreekt voor zich dat de prachtige prestaties van onze Team Belgium atleten de inspanningen die we geleverd hebben des te meer kracht hebben bijgezet. De eerste resultaten van enquêtes en analyses tonen inderdaad een fikse stijging aan in het aantal kijkers, luisteraars en lezers.»

Meer dan 7,2 miljoen Belgen hebben de Olympische Spelen gevolgd op televisie. De VRT en de RTBF hadden beide de TV-rechten voor Rio 2016 aangekocht. VRT preciseert: "kijkers keken minimum 10 minuten zonder zappen". De hockey finale tijdens dewelke de Red Lions zilver wonnen zou meer dan 1,5 miljoen Belgen aan de buis hebben gekluisterd!

Indrukwekkende cijfers,  zeker als men bedenkt dat er tussen Rio en Brussel toch een tijdsverschil is van 5 uur. Als er in Rio een finale gespeeld werd om 22u00 ’s avonds; was het in België 3u00 in de morgen!

Een enquête met partner iVox leert ons dat ook dagbladen en radio’s niet onderdoen, ook de online berichtgeving kent een constante groei.

Team Belgium supporters

Tijdens de OS in Rio bent u met z’n allen naar de webpagina’s van onze site www.teambelgium.be gesurft … tweemaal zoveel als tijdens de OS van Londen in 2012. De Team Belgium community - de fans en de followers op Facebook, Twitter en Instagram en natuurlijk ook de fervente Team Belgium News- lezer – is aangegroeid met 60% in vergelijking met Londen 2012.

Het BOIC dankt hierbij ook zijn partners die via de Team Belgium campagne en afzonderlijke acties blijk hebben gegeven van hun steun aan de atleten.

Philippe Vander Putten : “Team spirit, engagement, steun en aanmoedigingen, we hebben het allemaal beleeft en ervaren tijdens de Spelen in Rio. Laat ons verdergaan op ditzelfde elan en samen met de federaties, de gemeenschappen, de partners, de Nationale Loterij en de Team Belgium supporters de weg aanvatten richting Tokio 2020. We hebben met zijn allen heel wat werk voor de boeg. “