“Een van de taken van het BOIC is het sensibiliseren over het belang van topsport voor de samenleving. Voor de fierheid van het land en om mensen tot sporten aan te trekken,” zei Philippe Vander Putten, CEO van het BOIC, zondag op de laatste dag van de Olympische Spelen in het Braziliaanse Rio de Janeiro.
“Het is nu aan ons om de politiek te overtuigen geld te investeren", vervolgde hij. “ Prestaties op wereldniveau zijn een middel om het land op de kaart te zetten en mensen aan te trekken. Tot op heden zijn we erin geslaagd te vermijden dat de politiek in onze middelen schrapt. In een periode van budgettaire crisis is het budget van veel sectoren bijgeschaafd. De politiek is verkozen om keuzes te maken. Dus is het aan ons om het nodige lobbywerk te doen", aldus nog Philippe Vander Putten.
Het budget van het BOIC komt voor twee derde uit de privésector. Het BOIC wil daarop inzetten. "Ons systeem van sponsoring zal niet aangepast worden. Niet alle plaatsen zijn echter ingenomen. Een grote sponsor zal zich erbij voegen en in oktober aangekondigd worden. We zoeken nog een andere ", aldus de CEO. Tijdens het staatsbezoek aan Tokio zullen ook andere sponsors aangekondigd worden.