Logo of Team Belgium

Met het EK voetbal en de Tour de France achter de rug, is de wereld klaar voor het volgende hoogtepunt van de zomer: de Olympische Spelen. Zo ook de digitale wereld. Voor een zeer divers publiek vormen social media ook voor Team Belgium een essentiële troef in de communicatiestrategie voor Rio 2016.

Volgens een internationale studie van onderzoeksbureau GFK zijn 72% van de ondervraagde personen enthousiast over de Spelen in Rio. Dat is een cijfer dat bij geen enkel ander sportevenement zo hoog is. Zowel jong als oud, mannen als vrouwen, leven in mindere of meerdere mate mee met de atleten in Rio.

Die atleten zijn zelf meer dan ooit actief op sociale media: 95% van de geselecteerde atleten maken gebruik van één of meerdere sociaalnetwerksites om hun avonturen onderweg naar en tijdens de Olympische Spelen te delen met hun fans. Twitter is het populairste platform: 83% van de atleten heeft een Twitterprofiel. Daarna volgt Instagram met 69%. 41% van de atleten heeft een fanpagina op Facebook.

“Via Engagor, een softwareplatform dat klantenrelaties monitort en uitbouwt via social media, monitoren we alle openbare profielen van onze atleten,” vertelt Luc Rampaer, communicatiemanager bij Team Belgium. “Dagelijks retweeten, delen en regrammen we de leukste berichten. Die vormen ook de rode draad doorheen onze website. Zo maken we de ‘Team’ in Team Belgium concreet. Dat is waar het voor ons om draait: één team, Team Belgium, ook al komen de sporters uit 19 verschillende sporten en trainen ze in de aanloop naar Rio in alle uithoeken van de wereld.”

“Voor onze eigen posts op social media werken we op basis van een gedetailleerd contentplan. Publicaties die niet inspelen op de actualiteit worden voorbereid en toegevoegd aan de handige content kalender in Engagor. Zo krijgen we een goed beeld van onze activiteit over de verschillende sociale kanalen heen.”

De Olympische Spelen zijn een vierjaarlijks event. De activiteit op social media volgt natuurlijk deze cyclus. “In de periode vlak voor de start van de Spelen zien we altijd een spectaculaire stijging in de activiteit,” gaat Luc Rampaer verder. “In juli 2016 waren er bijna 42.000 vermeldingen voor Team Belgium op sociale media. Dat is 20 keer zo veel als begin dit jaar. Een centrale tool is broodnodig om zelf de interactie te kunnen aangaan en fans te kunnen helpen bij vragen.”

“De Belgische fans zullen de Spelen op heel uiteenlopende manieren beleven,” aldus Luc Rampaer. “Sommige fans maken de oversteek naar Brazilië, al zijn dat er natuurlijk veel minder dan in 2012 toen Londen de gaststad was. Anderen willen geen seconde missen en zullen tot diep in de nacht aan hun tv gekluisterd zijn. Nog andere fans willen ’s ochtends zo snel mogelijk mee zijn met de actualiteit uit Rio de Janeiro. Voor ons is de uitdaging om deze verschillende doelgroepen zo goed en zo snel mogelijk te bereiken.”